Gürcistan E-60 Karayolu Sveneti–Ruisi Bölümü ve Rikoti Tüneli İyileştirme İşleri

Gürcistan E-60 Karayolu Sveneti-Ruisi Bölümü (KM 80–KM 95) Yapım İşlerinin ve Rikoti Tünelinin (KM 143) İyileştirme İşlerinin Kontrollüğü ve Danışmanlık Hizmetleri

Göktuğ SİREL, Proje Direktörü – Temelsu Uluslararası Mühendislik Hizmetleri A.Ş.

Kontrolluk ve Danışmanlık : TEMELSU Uluslararası Mühendislik Hizmetleri A.Ş.
İşveren : Gürcistan Yol Bakanlığı
Finansman : Dünya Bankası

Liakhvi Köprüsü ardgermeli sürme kiriş yöntemi ile yapılmaktadır

Avrupa yol ağının bir parçası olan E-60 karayolu Fransa’dan başlayıp Kırgızistan’ın Çin sınırında bitmektedir. Yolun Gürcistan’da yer alan kısmı ise Poti limanında başlayarak Azerbaycan sınırına kadar uzanmaktadır. Bu güzergah, aynı zamanda Gürcistan’ın en önemli doğu-batı koridoru görevini de görmektedir.

Proje Tiflis şehrinin batısında yer alan ülkenin üçüncü büyük şehri Gori’nin yakınlarında başlamakta ve daha batıya doğru uzanmaktadır. Proje yolun dikey ve yatay yerleşiminin geliştirilmesi suretiyle mevcut yolun Km: 80 ve Km: 95 arasındaki bölümünün 2 şeritli tek platformdan uluslararası standartlara uygun duble anayola yükseltilmesini amaçlamaktadır. İyileştirilen yolun kaplama türü çimentolu beton olacaktır. Yatay ve dikey iyileştirmeler sayesinde, 800 m uzunluğunda çift tüplü yeni bir tünel (Gori tüneli) ve 880 m uzunluğunda bir nehir köprüsü (Liakvi Köprüsü) inşa edilmektedir. Bu kesimde yer alan diğer yapılar 2 adet köprülü kavşak, 2 nehir köprüsü ve bir altgeçit köprüsüdür. Bu köprüler 2010 ve 2011 yıllarında tamamlanarak hizmete girmişlerdir. Ayrıca 880 m uzunluktaki Liakhvi köprüsünün yapımı sırasında, uluslararası bir yol olan E-60 üzerindeki trafiğin aksamaması için 161 m uzunlukta bir servis köprüsü de yapılmıştır. Bu köprü yolun tamamlanmasından sonra da yan yol köprüsü olarak hizmetine devam edecektir.

Gori Tüneli, doğu portalı

E-60 Tbilisi–Senaki-Leselidze Yolunun Sveneti – Ruisi arasında kalan kısmı üç yapım ihalesi şeklinde paketlere ayrılmıştır.

Bu paketler ve yapım yüklenicileri şunlardır:

1. Kontrat: Sveneti – Ruisi Bölümü Km: 80 +000 – Km: 84 + 750 arası yol iyileştirmesi (Akkord İnşaat Sanayi ASC, Azerbaycan)

2. Kontrat: Liakhvi Köprüsü bölümü yol iyileştirmesi Km: 84+750 – Km: 86 + 200 (Akkord İnşaat Sanayi ASC, Azerbaycan)

3. Kontrat: Liakhvi Köprüsü – Ruisi Bölümü yol iyileştirmesi Km: 86+200 – Km: 95 + 000 (Todini S.p.A – Costruzioni Generali, İtalya)

Yerleşim olarak bu bölgelerden uzakta olmasına rağmen daha batıda Km: 143 civarında yer alan mevcut Rikoti tünelinin iyileştirilmesi de aynı kredi ve proje kapsamında yer almaktadır. 1970’li yıllarda inşaatı yapılan ve 1982 yılında hizmete açılan Rikoti tüneli 1750 m uzunluğu ile Sovyet döneminde Gürcistan’da yapılmış en uzun tünel niteliğini taşımaktadır. İnşaat sırasında kazı ile beton kaplama arasında büyük boşluklar kaldığından 1996–2004 yılları arasında bu boşlukların enjeksiyonla doldurulması yönünde çalışmalar yapılmıştır ancak başarılı olunamamıştır. Bu proje kapsamında söz konusu boşlukların doldurularak tünelin deprem anındaki davranışlarının iyileştirilmesi, tünel iç kaplamasının yenilenmesi, havalandırma, aydınlatma ve yangın söndürme sistemlerinin uluslararası standartlara yükseltilmesi işleri yapılmaktadır. Tünelde uygulanan havalandırma sistemi yanal havalandırma sistemidir (semi-transverse). Tünel iyileştirmesi yapılırken anayol trafiği yan yoldan sağlanacaktır. Bu amaçla 8 m platform genişliğine sahip 4300 m uzunluğunda bir yan yol inşaa edilmiştir. Ancak kış sezonunda yan yol uluslararası ağır taşıt trafiğine izin verecek şekilde açık tutulamadığından, kışın tünelde çalışma yapılmamakta ve tünel geçici olarak trafiğe açılmaktadır. Sadece yaz sezonlarında yapılan çalışma ile tünel iyileştirme çalışmalarının 2011 yılında tamamlanması planlanmaktadır. Tünel iyileştirmesi ve yan yol inşaatları ayrı yapım paketleri halinde ihale edilmişlerdir. Bu paketler ve yüklenicileri şunlardır:

temelsu-gurcistan-rikoti-3

Rikoti Tüneli, mevcut beton kaplama ile yeni yapılacak kaplama arasında sızdırmazlık membranı ve yeni kaplamanın betonlanması

4. Kontrat: Km: 143+000 Rikoti Tüneli Yan Yolu İyileştirme İşi (Mtkvari Ltd, Gürcistan)

5. Kontrat: Km: 143 + 000 Rikoti Tüneli İyileştirme Projesi (Sinohydro Corp. Ltd, Çin)

Temelsu Uluslararası Mühendislik Hizmetleri A.Ş. Ocak 2010’da imzaladığı sözleşmeye göre, söz konusu beş yapım paketinin yapım kontrolluk hizmetlerini yürütmektedir. Yürütülen hizmet kalemleri aşağıdaki şekilde özetlenebilir.

• Sözleşmenin tüm teknik işleri ve yönetimi;
• Yüklenicinin iş programlarının ve malzeme kaynaklarının onaylanması;
• Yüklenicilerin imalat çizimlerinin onaylanması;
• İşlerin yapım kontrollüğü,
• Tünel E&M işlerinin kontrollüğü,
• İşlerin ilerleyişinin kontrolü ve değerlendirilmesi;
• Onaylanan değişikliklerin değerinin ve yeni fiyatların tespit edilmesi;
• Ölçülen iş kalemleri esasına dayalı olarak yüklenicilere hakediş raporlarının düzenlenmesi ve işlerin tamamen veya kısmen tamamlanmasının belgelendirilmesi;
• Malzeme testlerinin ve tamamlanan işlere ilişkin testlerin sağlanması;
• Uygun olmayan veya standartların altındaki işlerin sökülmesinin sağlanması;
• İnşaat işleri esnasında ve kalıcı işler kullanıma girdikçe olumsuz çevresel etkilerin azaltılması önlemlerinin uygulanmasının sağlanması;
• Trafik ve güvenlik gereksinimlerinin karşılanmasının sağlanması (şantiye içi trafik de dahil);
• Yükleniciler tarafından hazırlatılan iş-sonu çizimlerinin tasdik edilmesi,
• İşverene sözleşmenin yürütülmesi ile ilgili bütün hususlarda danışmanlık yapılması.

Rikoti Tüneli batı portalının ve yan yolun havadan görünüşü

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir