Mahalli İdare İhalelerine Katılan Müteahhitler Hakkında Verilen Yasaklama Kararları
Dr. Hasan Hüseyin CAN, Hukuk Müşaviri, İçişleri Bakanlığı, Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü
Özet: Bu makalede özellikle mahalli idarelerle ihale ilişkisine giren müteahhitler hakkında verilen kamu ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı ve buna ilişkin mevzuat ile bunların uygulamasına dair temel esaslar incelenmiştir. Kavram olarak ihale, bir irade beyanının icap ve kabul olarak karşılıklı bir şekilde ortaya konulmasına dayanan, bu çerçevede bir taahhüdün yerine getirilmesinin ilgili kanunlarda öngörülen yöntemlerden birisine göre seçilen isteklilerden birisi üzerinde bırakılması işlemidir. Burada en çok artıranın ya da en fazla eksiltenin tercih edilmesi söz konusudur (Başbakanlık, 1998, s.149)
Mahalli idare ise, Anayasamızın 127.maddesinde belirtildiği üzere; il, belediye veya köy halkının mahalli müşterek ihtiyaçlarını karşılamak üzere kuruluş esasları kanunla belirtilen ve karar organları, gene kanunda gösterilen, seçmenler tarafından seçilerek oluşturulan kamu tüzel kişileridir. Görüldüğü gibi mahalli idareler; il özel idaresi, belediye ve köy idarelerinden oluşmaktadır. 2010 yılı Kasım ayı itibariyle ülkemizde 81 il özel idaresi, 2951 belediye ve 34.406 köy idaresi bulunmaktadır. Köy idareleri ihale mevzuatı kapsamında olmadığı için yasaklama bakımından da konumuz dışındadır. Ancak, 5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanununun ihdas ettiği düzenlemeler kapsamında, mahalli idare birliklerinin ihale işlemlerinde de, Kamu İhale, Devlet İhale ve Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunlarının yasaklamaya dair hükümleri tatbik edilmektedir. Bu kapsamda, özellikle köylerin bir araya gelmesi suretiyle kurulan köylere hizmet götürme birliklerindeki ihale işlemleri bakımından 2010 yılında 11 adet yasaklama işlemi yapılmıştır.
Makalenin tamamına Yapı Dünyası Dergisi 2010 Sayı: 177 den ulaşabilirsiniz.