Alışveriş Merkezi (AVM) Yeri Seçiminde Risk Primi Belirlenmesine Yönelik Analitik Bir Çalışma
Latif Onur UĞUR, Düzce Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü
H. Handan YÜCEL YILDIRIM, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Taşınmaz Geliştirme ABD
Özet: Tüm dünyada etkili olmaya başlayan, dünyanın tek bir pazar haline gelmesine neden olan küreselleşmeyle gitgide yaygınlaşan alışveriş merkezleri (AVM) pazarlama alanında önemli bir yere sahiptir. Çeşitli aktivitelere yönelik tesislerle, sadece pazarlama konusunda değil sosyal ve kültürel anlamda da hizmet veren alışveriş merkezlerinin kuruluş yeri tespiti, yer seçimi için kriterlerin belirlenmesi çok önemlidir ve bunun için iyi bir gözlem ve planlamaya ihtiyaç duyulmaktadır. Alışveriş merkezleri için, ilk aşamada yapılacak bir hatanın sonradan telafisinin mümkün olmaması sebebiyle uygun yer seçimi kararı uzun vadeli en önemli stratejik kararlardan biridir. Bu çalışmada; Ankara ilinde, yoğunlukla Mamak, Çayyolu, Batıkent veya Gölbaşı ilçelerinde yapılması düşünülen, 100 000 m² lik kapalı alanı olan ve 45 000 m² araziye gereksinim duyan bir alış-veriş merkezi projesi için imar yönetmelikleri, arsa fiyatları, nüfus yoğunlukları, gelecekteki gelişmeler gibi parametreler değerlendirmeye alınarak kuruluş yeri tespiti ve yer seçimi kriterleri belirlenmiştir. Ayrıca alışveriş merkezi yer seçimi için yapılan çalışma akış diyagramı ile gösterilmiş, optimum (en uygun) kuruluş yeri seçiminde önem dereceleri belirlenmiş, çeşitli hesaplamalarla katsayı tablosu oluşturulmuştur. Belirlenen önem dereceleri ve oluşturulan katsayı tablosu kullanılarak her bölge için risk primi değeri ve toplam maliyet değeri belirleme çalışması yapılmıştır. Yapılan çalışmada; belirlenen risk primi ve toplam maliyet değeri ile hangi ilçede alışveriş merkezi yapılabileceği kararı verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Alışveriş merkezi (AVM), Risk primi, Optimum yer seçimi
Makalenin tamamına Yapı Dünyası Dergisi 2013 Sayı: 202-203 den ulaşabilirsiniz.