SMA Karışımlar
Yrd. Doç. Dr. Erol İSKENDER, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Of Teknoloji Fakültesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü
Doç. Dr. Atakan AKSOY, Avrasya Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü
Özet: Asfalt kaplamalarda; tekerlek izinde oturma, su hasarı, yorulma, düşük sıcaklık çatlaması problemleri en önemli hasar biçimleri olarak bilinmektedir. Problemler, termodinamik çoklu değişkenlerin bir arada bulunması dolayısıyla karmaşık bir yapıdadır. Anılan kaplama problemleri, kaplamanın servis ömrü boyunca bir arada gerçekleşmektedir. Son yıllarda, kaplamaların performans düzeyini artırmak amacıyla kaplama gradasyonu değiştirilmekte ve çeşitli katkı uygulamaları gerçekleştirilmektedir. Kaplama gradasyonu yoğun gradasyonlu karışımlar için kabalaştırılmış ve son süreçte de SMA (Stone mastik asfalttaş mastik asfalt) şartnamesi hazırlanarak kaba iskeletli (stony mixture) yapı uygulanmaya başlanmıştır. SMA kaplamada kaba agrega oranı yüksektir (%70-80). Dane dane kontağı dolayısıyla kullanılan kaba agrega dayanıklı olmalıdır. Kireçtaşları, bu özelliği çok nadir olarak göstermektedir. Dolayısıyla, hem dünyada hem de ülkemizde özellikle bazalt agregası öne çıkmıştır. Kaba agrega olarak bazalt agregası kullanmak zorunludur ancak ince agrega ve filler farklı agrega türlerinden seçilebilmektedir. Bazalt agregası ile kalker agregasının bir arada kullanılması avantaj oluşturabilmektedir.
Anahtar Kelimeler: SMA kaplama, agrega mineralojisi, sönmüş kireç, tekerlek izi, su hasarı
Makalenin tamamına ©Yapı Dünyası Dergisi 2013 Sayı: 210-211 den ulaşabilirsiniz.