Küresellik ve Yerellik Bağlamında Mimari Ürün

Küresellik ve Yerellik Bağlamında Mimari Ürün

Öğr. Gör. Sebla ARIN, Bursa Orhangazi Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümü

Özet: Bu makale kapsamında “küreselleşme” ve “yerellik” kavramları ile bunların mimari ürüne yansımaları ele alınmıştır. Mimarlıkta “küreselleşme” kavramı, Modernizm ile beraber önem kazanmıştır. Uluslararası Üslubun ve Modernizm’in aynılaştırıcı tavrına tepki olarak mimari üretim sürecinin içine dahil olan yerellik kavramı, mimari ürüne kaybettiği özgünlüğü, farklılığı yeniden kazandırabilmeyi hedeflemiştir. Ancak çoğu zaman özensiz bir üretim sürecinin sonucunda, “yerellik” iddiasındaki birçok yapı, geçmişin kötü bir taklidi olmanın ötesine geçememektedir. Bunun yanı sıra “yıldız mimarlar” tarafından oluşturulan ve onların “alamet-i farika”ları haline gelen bazı formlar, küresel bir mimari dilin temsilcileri olma iddiasıyla dünyanın farklı köşelerinde yükselmeye devam etmektedir. Bu makale bulunduğu “yer”e ait bir mimari ürünün, küresel bir dünya düzeni içindeki konumunu tartışmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Küreselleşme, Yerellik, Modernizm, Aidiyet, Kimlik

Architectural Product in the Context of Globality and Locality
Abstract: Within the scope of this article, the concepts of “globalization” and “locality” and their reflections on the architectural product are discussed. The concept of “globalization” in architecture gained importance with Modernism. The concept of locality, which is included in the architectural production process as a reaction to the homogenizing attitude of the International Style and Modernism, aimed to regain the originality and difference that it lost to the architectural product. However, most of the time, as a result of a careless production process, many structures claiming to be “local” cannot go beyond being a bad imitation of the past. In addition, some forms created by “star architects” and become their “marks” continue to rise in different corners of the world, claiming to be representatives of a global architectural language. This article discusses the position of an architectural product belonging to its “place” in a global world order.
Keywords: Globalization, Locality, Modernism, Belonging, Identity

Makalenin tamamına Yapı Dünyası Dergisi 2014 Sayı: 216-217-218 den ulaşabilirsiniz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir