Bir Eğitim Yapısı: Uludağ Üniversitesi Sağlık Okulu ve Amfiler
Doç. Dr. Filiz ŞENKAL SEZER / Doç. Dr. Özgür EDİZ / Prof. Dr. Nilüfer AKINCITÜRK
Uludağ Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü
Özet: Bu çalışmada Uludağ Üniversitesi bünyesinde lisans eğitimi vermekte olan Sağlık Yüksek Okulu binasının ve Tıp Fakültesi öğrencilerinin kullanımına sunulacak olan amfilerin tasarım ve planlama süreci anlatılmaktadır. Sağlık Yüksek Okulu binası ve amfilerin mimari tasarım sürecinde; bilgi toplama, analiz, sentez ve değerlendirme aşamaları dikkate alınmıştır. Binaya ait tasarım kararları; doğu batı doğrultusunda oluşmuş mevcut yerleşke izlerini sürdürmek ve doğa ile iç-içe bir tasarım kurgusu oluşturmak, mevcut yerleşke izlerinin değerlendirilmesi ve bu doğrultuda lineer (çizgisel) bir yerleşim kurgusu oluşturmak ve ara yüzlerle yerleşkeye eklemlenmek (sokak kurgusu-etkileşim), amfilere gelecek kalabalık toplulukları karşılayabilecek bir meydan oluşturmak, amfilerle eğitim binasını birlikte ama kullanıcı profili farklılıklarını göz önüne alarak ayrı çözmek, eğitim birimlerini ile öğretim elemanlarına ait birimleri birbirinden ayrı kurgulamak, iklimsel, işitsel ve görsel konfor koşullarını optimum seviyede sağlamak (enerji etkin tasarım kriterleri-uygun malzeme seçimi) ve tüm bunları gerçekleştirirken maliyeti minimumda tutmak şeklinde sıralanmıştır. Önerilen yaşantıda, doğa, mimari ve sosyo-kültürel yaşantı iç-içe olarak kurgulanmıştır. Tasarımın genel kurgusunu, çizgisel bir izde oluşturulan “eğitim allesi”nin ana giriş meydanı ile buluşması ve diğer yerleşke unsurlarının bu alanlara entegre olması oluşturmaktadır. Bu kararlar doğrultusunda tasarlanmış olan kompleksin derslik ve amfileriyle, eğitim ve araştırma faaliyetleri açısından kullanıcı memnuniyetinin ön planda tutulduğu örnek bir sağlık okulu olacağı düşünülmektedir.
Makalenin tamamına Yapı Dünyası Dergisi 2014 Sayı: 222-223 den ulaşabilirsiniz.