Üniform Yaylı Yük Etkisindeki Düzlem Çelik Çerçevelerin Plastik Analizi ve Göçme Yükü Hesabı
Yrd. Doç. Dr. Perihan EFE, Balıkesir Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü
Özet: Bilindiği gibi yurdumuz, dünyanın en aktif deprem kuşaklarından birinin üzerinde bulunması nedeni ile kaçınılmaz bir doğal afet ülkesidir. Bu nedenle yapılarda depreme karşı gerekli tedbirlerin zamanında alınması gerekmektedir. Depremlerin oluşturacağı hasarları azaltmanın en etkin yolu ise depreme karşı dayanıklı yapılar inşa etmektir.
Bu çalışmada üniform yayılı yükler ile birlikte yatay deprem yüklerinin etkidiği düzlem çelik bir çerçeve göz önüne alınarak, bu çerçevenin “M0” plastik taşıma moment diyagramı, göçme yükü parametresi, göçme mekanizması ve bu mekanizma durumuna sebep olan mafsalların oluşum yerleri yeni bir hesap tekniği ile belirlenmiştir. Daha önceki çalışmalarımızda sadece düşey ve yatay tekil yüklere maruz düzlem çelik çerçeveler için geliştirilen bir hesap tekniği; bu çalışmada tekil yüklerle birlikte üniform yayılı yüklere maruz düzlem çelik çerçeveler için geliştirilerek kullanılmıştır. Bu hesap tekniğinde; iki özel teoreme dayanılarak kurulan ve yapılan matematiksel işlemler ile boyutsuz hale getirilen lineer denklem takımı “LINDO” lineer Optimizasyon Bilgisayar Programı ile çözülerek, düzlem çelik çerçeveye ait göçme yükü parametresi ve göçme mekanizması kısa bir süre içerisinde belirlenebilmektedir. Çalışmada sunulan hesap tekniğinin kullanılmasıyla elde edilen düzlem çelik çerçeveye ait “M0” plastik taşıma moment diyagramının, Aynı düzlem çelik çerçevenin “SAP 2000” bilgisayar programı ile çözülmesi ile elde edilen “M0” plastik taşıma moment diyagramının birbirine çok yakın olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Düzlem Çelik Çerçeve, Plastik Analiz, Göçme Yükü, Göçme Mekanizması
Plastic Analysis Of Plane Steel Frame With Uniformly Distributed Loads And Calculation Of Collapse Load
Abstract: As it is known; Our country is country of natural disaster due to it takes place one of the most active earthquake zone. Therefore, it is necessary to take timely precautions in buildings against earthquakes. The most effective way to reduce the damage created by earthquakes is build earthquake-resistant structures.
In this study, taking into consideration the plane steel frame with horizontal seismic loads and uniformly distributed loads, “M0” plastic carrying bending moment diagram, collapse load parameter, the failure mechanism and the formation locations of the joints that causes this mechanism is determined by a new calculation technique. In this study, The calculation technique which was developed for plane steel frames with only subjected to vertical and horizontal concentrated loads in previous studies; is developed and used to uniformly distributed loads and single load with steel plane frames. In this calculation technique, linear equations established on the basis of two special theorem and rendered dimensionless by of mathematical operations are solved with “LINDO” linear optimization Computer Program, failure collapse load parameters and failure mechanism of the plane steel frame can be determined in a short time. M0 plastic moment diagram of plane steel frames obtained using the techniques presented in this study and M0 plastic moment diagram of plane steel frames obtained by dissolving the computer program “SAP 2000” are very close to each other.
Key Words: Plane Steel Frame, Plastic Analysis, Collapse Load, Collapse Mechanism
Makalenin tamamına Yapı Dünyası Dergisi 2015 Sayı: 230-231-232 den ulaşabilirsiniz.