Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tasarımı
Dr. Öğretim Üyesi B. Ece ŞAHİN / Dr. Öğretim Üyesi Miray GÜR / Dr. Öğretim Üyesi Zuhal ŞİMŞEK
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü
Özet: Bursa Uludağ Üniversitesi’nin en köklü fakültelerinden biri olan Ziraat Fakültesi 1981 yılından itibaren eğitim ve öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Eğitim, öğretim ve idari birimlerinin bağımsız beş ayrı binada yer aldığı fakültede, mevcut yapılarda görülen fiziksel sorunlar ve güncel gereksinimlerin karşılanamaması nedeniyle, ziraat fakültesi için yeni bir binaya gereksinim duyulmaktadır. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi tasarımı avan ve mimari uygulama projeleri Bursa Uludağ Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü’nden görevlendirilen öğretim üyeleri Prof. Dr. Nilüfer Akıncıtürk (Danışman), Dr. Öğr. Üyesi B. Ece Şahin, Dr. Öğr. Üyesi Miray Gür ve Dr. Öğr. Üyesi Zuhal Şimşek tarafından hazırlanmıştır. Ziraat Fakültesi’nin mevcut eğitim binalarında, derslikler ve laboratuvarlar bir arada bulunmaktadır. Laboratuvarlar ile dersliklerin aynı binada bulunması, güvenlik tehditleri oluşturmaktadır. Mevcut yapısal düzen içerisinde, bölümler için gereken ortak kullanım olanaklarının sağlanamaması; öğretim elemanları ve öğrencilerin bilgi paylaşımı, öğrenci yaşantısının canlılığı gibi farklı açılardan sorunlar doğurmaktadır. Ziraat Fakültesi Dekanlığı tarafından, mevcut bölüm binalarının güvenlik nedeniyle yalnızca laboratuvar kullanımı için ayrılması planlanmaktadır.
Proje alanının genel niteliği ve belirtilen mevcut sorunlar göz önünde tutularak, ziraat fakültesi binası tasarımında eğitim birimleri, dekanlık, öğretim elemanı odaları, öğrenci işleri ve sosyokültürel mekanlara yer verilmiştir. Tasarımda, fakültenin dokuz bölümü ve yönetim birimleri arasında ilişkileri destekleyici bir ortamın yaratılması amaçlanmaktadır. Hedeflenen fiziksel ve sosyal etkileşimin sağlanması yönünde tüm bölümler kapalı bir ortak hacimle birleştirilmiştir. Bu sistemde omurgaya eklemlenen, kendi içerisinde yatayda ve düşeyde farklı fonksiyonel gereksinimlere cevap veren dört ana blok kurgulanmıştır. Genel olarak üç blok eğitim ve öğretim; bir blok ise idari ve sosyal kullanım amaçlarına yönelik işlevler için ayrılmıştır. Blokların zemin katları derslik, öğrenci işleri, kafeterya ve servis birimleri için tasarlanmıştır. Tasarımda, hedeflenen etkileşim ortamının canlandırılması açısından atriyum ve zemin kat kullanımı için öneriler geliştirilmiştir. Zemin katta öğrenci işleri ve kafeteryanın bulunduğu bloğun üst katlarında dekanlık, sosyal oda ve açık alanı, konferans salonu ve çok amaçlı salonlar bulunmaktadır. Bu mekanlar ve atriyum arasındaki fiziksel ve sosyal etkileşim, açık koridorlar, köprüler ve galeri boşlukları aracılığıyla sağlanmaktadır. Birinci katta, bölüm başkanlıkları, kütüphane-lisansüstü dersliği, arşiv ve servis, öğretim elemanı odaları, sosyal oda, dekanlık bloğu ve mescit yer almaktadır. İkinci katta, dekanlık bloğunda konferans salonu ve 2 adet çok amaçlı salon tasarlanmıştır. Bu bölümde giriş ve atriyum ile görsel ilişki kuran bir fuaye ve etkinlik alanına yer verilmiştir. Birinci kattaki diğer fonksiyonlar ikinci ve üçüncü katta devam etmektedir. Bodrum katında sığınak ve teknik birimler yer almaktadır.
Design Of Bursa Uludağ University Faculty Of Agriculture
Abstract: The Faculty of Agriculture, one of the most established faculties of Bursa Uludağ University, continues its education since 1981. A new building for the faculty of agriculture is needed because the physical problems and the current requirements of the existing buildings can not be met at the faculty where the education and administrative units are located in five independent buildings. The avant and application projects of Bursa Uludağ University Faculty of Agriculture are designed by Bursa Uludağ University Faculty of Architecture Department of Architecture academic members Prof. Dr. Nilüfer Akıncıtürk (Consultant), Asst. Prof. Dr. B. Ece Şahin, Asst. Prof. Dr. Miray Gür ve Asst. Prof. Dr. Zuhal Şimşek who are assigned. In the existing education buildings of the Faculty of Agriculture, classrooms and laboratories exist together. Location of labs and classrooms in the same building constitute security threats. Different problems arise within the existing structural layout as failure to provide the common facilities required for the departments; sharing of information among academic staff and students, and the vitality of student life. It is planned by the Faculty of Agriculture Faculty of Agriculture to reserve existing department buildings for only laboratory use because of safety reasons.
Taking into consideration the general characteristics of the project area and the existing problems mentioned, the design of the agriculture faculty building include educational units, deanery, teaching staff rooms, student affairs and sociocultural spaces. It is aimed to create a supportive environment between the nine departments of the faculty and the administrative units in design, All departments are combined into a closed common space to achieve the targeted physical and social interaction., Four main blocks are designed in this system which are articulated to the backbone and which respond to different functional requirements horizontally and vertically. In general, three blocks are designed for and one block is dedicated to administrative and social spaces. The ground floors of the blocks are designed for classrooms, student affairs, cafeteria and service units. Spaces have been developed for atrium and ground floor use in terms of animating the intended interaction environment In the design. On the upper floors of the block where student affairs and cafeteria are located on the ground floor, the deanery, a social room and its outdoor area, a conference room and multipurpose halls are placed. The physical and social interaction between these spaces and the atrium is achieved through open corridors, bridges and galleries. Department chairmanship, library-graduate classroom, archives and service, teaching staff rooms, social room, deanery block and masjid are designed on the first floor. The deanery block, a conference room and 2 multipurpose rooms are located on the second floor, There is a foyer and activity area that establishes a visual relationship with the entrance and atrium in this space. Other functions on the first floor continue on the second and third floor. Shelters and technical units are located in the basement.
Makalenin tamamına Yapı Dünyası Dergisi 2018 Sayı: 264-265 den ulaşabilirsiniz.