Zigana Tüneli Projesi
Zigana Tüneli, tamamlandığında dünyanın üçüncü Avrupa’nın ise en uzun çift tüplü karayolu tüneli olacak.
Sol tüp: 14,448 m Sağ tüp: 14,478 m
272 m-394 m-241 m yüksekliklere sahip 6 havalandırma şaftı
Türkiye’nin en uzun karayolu tüneli olan Yeni Zigana Tüneli, dünyada da ilk sıralarda yer almakta olup, kesintisiz 14,5 km uzunluğundadır.
Proje uzunluğu 14,5 km olan Zigana Tüneli’nin Trabzon ili sınırları içerisinde, Trabzon-Gümüşhane Yolu’nun 43,8. km’sinden başlayıp, 66,8. km’de Gümüşhane il sınırları içerisinde Köstere Mevkiinde yapım çalışmaları tamamlanmak üzere olan Köstere Deresi–Gümüşhane arası Devlet Yolu güzergahına bağlanacak.
Mevcut Zigana Tüneli yaklaşık 1.800 m kotlarından geçmektedir. Yeni Zigana Tüneli ile mevcut tünele göre yaklaşık 560 m daha düşük kottan geçilerek yolun yaklaşık 8 km kısaltılması hedeflenmiştir.
Tünel güzergahı üzerinde havalandırma amaçlı 3 noktada 6 adet şaft yer alır. Şaftlar, yüksek değerlerde olduğu için konvansiyonel yöntemlerle değil, aşağıdan yukarıya doğru Raise Boring Machine (RBM) vasıtası ile açılacak ve zaman kaybı önlenecektir.
Tünelde; 16 adet sol tüpte, 16 adet sağ tüpte olmak üzere 32 adet sığınma cebi, 40 adet araç bağlantı tüneli, 9 adet trafo odası bağlantı tüneli bulunuyor.
Tünel güzergahı boyunca toplam 2.007 metre sondaj çalışması yapılmıştır.
Trabzon’u Gümüşhane üzerinden Bayburt, Erzurum ve İran’a bağlayan güzergah üzerinde inşa edilen Yeni Zigana Tüneli’ndeki kazı çalışmaları tamamlandı. Zigana Tüneli tamamlandığında dünyanın üçüncü Avrupa’nın ise en uzun çift tüplü karayolu tüneli olacak.
Trabzon-Gümüşhane karayolu üzerinde yapımı devam eden, Yeni Zigana Tüneli Projesi’nde yüzde 91 oranında kazı destekleme seviyesine gelindi. Tünel tamamlandığında Trabzon ile Gümüşhane arası araçla 1,5 saat olan ulaşım 40 dakikaya düşecek.
Doğu Karadeniz Bölgesi’ni Orta Doğu, Kafkaslar ve İran’a bağlayan tarihi İpek Yolu’nun geçtiği güzergah, tamamlandığında dünyanın üçüncü, Avrupa’nın ise en uzun çift tüplü karayolu tüneli olacak.
Zigana Tüneli bittiğinde Erzurum ile Trabzon arasında hem lojistik koridor olarak hem de ulaşım açısından büyük önem taşıyan bir tünel olacak. Dünyanın en önemli, en büyük tünellerinden bir tanesi olarak bölgeye büyük hizmetler yapacak. Hem lojistik olarak Trabzon Limanı’nı Orta Anadolu’ya bağlayacak, Türkiye’nin güneyine, doğusuna bağlayacak önemli bir aks üzerinde olacak.