Tünellerin Tasarımında Zemin Yatak Katsayısı Değişimi Etkilerinin Önemi
Hasan Tahsin ÖZTÜRK / Prof. Dr. Ahmet DURMUŞ
Karadeniz Teknik Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü
Özet: Tünellerin ulaşım, savunma, sığınma gibi birçok amaçla inşa edildiği bilinmektedir. Çeşitli zeminlerde inşa edilmek durumunda olan bu yapıların inşasına çağımızda daha fazla ihtiyaç duyulduğu da bir gerçektir. Hemen her türlü zeminde inşa edilen tünellere; başta yeterli stabilite olmak üzere, yeterli dayanım, dayanıklılık, süneklik ve rijitlik özelliklerinin kazandırılması yönünden kaplama yapılması genellikle kaçınılmaz olmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı tünel kaplamalarının tasarımına ilişkin olarak geliştirilen bir yaklaşımla farklı zeminlere ilişkin yatak katsayıları kullanılarak seçilen bir örnek üzerinde tünel kaplamasının belirli kesitlerinde eğilme momenti değişimini belirlemektir. Bu amaçla geliştirilen bir bilgisayar programı yardımıyla bu yaklaşımla sayısal uygulamalar gerçekleştirilmekte ve böylece elde edilen bulgular irdelenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Tünel, Analitik Yöntem, Yaklaşım, Yatak Katsayısı, Eğilme Momenti Değişimi
The Importance of Soil Bed Coefficient Change Effects in the Design of Tunnels
Abstract: It is known that tunnels are built for transportation, defending, sheltering, etc. Nowadays, it is a fact that construction of this structures built in various grounds is required much more. Generally it is inevitable that tunnel linings constructed in all kinds of grounds are built to provide enough stability, durability, strength, ductility and rigidity.
The main purpose of this study is to present variation of bending moment at definite cross sections on a chosen example for various subgrade coefficients by using developed approximation for design of tunnel lining. Numerical application of this approach is carried out by means of a computer program developed for this purpose and obtained findings are discussed.
Keywords: Tunnel, Analytical Method, Approximation, Subgrade Coefficient, Variation of Bending Moment
Makalenin tamamına Yapı Dünyası Dergisi 2008 Sayı: 152-153 den ulaşabilirsiniz.