Yusufeli Barajı ve HES İnşaatı

Yusufeli Barajı ve HES İnşaatı

Fatih Yurthan ÇEVİK, Limak, İnşaat Mühendisi, Teknik Koordinatör

Projenin Yeri
Doğu Karadeniz Bölgesinde DSİ 26.Bölge Müdürlüğü (Artvin) bünyesindeki Yusufeli Barajı ve HES projesi, Artvin İli’nin 106 km güneybatısındaki Yusufeli ilçesi sınırları içerisindedir. Baraj aks yerinin Çoruh Nehri ile Oltu Çayı’nın birleşim yerine uzaklığı yaklaşık 800 m’dir.

Ulaşım
Proje alanı mevcut Artvin-Erzurum Devlet Karayolu (D950) üzerinde olup, her türlü mevsim koşullarında ulaşım imkanı bulunmaktadır. Baraj yerine ulaşım için iki alternatif güzergah mevcuttur. İlk güzergah D010 devlet karayolu ile Trabzon’dan Artvin’e (233 km) ve D950 devlet karayolu ile Artvin den Yusufeli’ne (106 km) olan ulaşım hattıdır. İkinci güzergah, D950 karayoluyla Erzurum’dan Yusufeli Baraj yerine olan (223 km) ulaşım hattıdır.

Projenin Amacı
Yusufeli Barajı Projesi enerji maksatlı olarak planlanmıştır. 270 m yüksekliğindeki ince beton kemer barajın, toplam depolama kapasitesi 2,13 milyar m³ ve aktif depolama kapasitesi 1,08 milyar m³ tür. Baraj kret 715.00 m kotundadır.

Enerji üretimi; Yusufeli Barajı gölünün 640.00 m kotundan suyun (rampa yapısı şeklindeki) su alma yapısı ile alınarak 9.0 m çapındaki dairesel kesitli enerji tüneli ile 495.00 m türbin kotundaki yeraltı santralına iletilerek ve enerjisinin alınması sonrasında 495.00 m kuyruksuyu çıkışı kotundan mevcut Çoruh Nehrine boşaltılması ile sağlanacaktır.

Santral binası 3 adet üniteye sahip olup, toplam kurulu gücü 540 MW olacaktır. Proje tamamlandığında Hidroelektrik Enerji bakımından milli bütçeye yıllık 1,827 milyar kWh katkıda bulunacaktır.

Ülkemizde 2013 Yılı sonu itibari ile üretilen toplam hidroelektrik enerji 59.245 GWH/YIL olup; Yusufeli Barajı 1.827 GWH/YIL kapasitesi ile bunun %3’ünü üretecektir. Bu üretim, Çoruh havzasında üretilecek toplam enerjinin ise %12’sine denk gelmektedir. Yusufeli Barajı; 650 bin kişinin elektrik ihtiyacını karşılayacaktır. Bu üretimin karşılığı tek başına 475 milyon TL milli bütçeye katkı sağlayacaktır.

Makalenin tamamına Yapı Dünyası Dergisi 2014 Sayı: 216-217-218 den ulaşabilirsiniz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir