CİMER Nedir? Kimler Nasıl Başvuru Yapabilir?

CİMER İle İlgili Bilgiler

CİMER nedir?
CİMER, “Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi” ifadesinin kısaltmasıdır. Anayasa tarafından güvence altına alınan dilekçe ve bilgi edinme haklarının kullanımını kolaylaştırmak için oluşturulmuş dünyanın en büyük kamuoyu iletişim platformudur. CİMER, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Halkla İlişkiler Dairesi Başkanlığının sorumluluğunda yürütülen bir kamu hizmetidir.
CİMER, başvuruların yapıldığı ve takip edildiği elektronik sistemin adı olup başvurular sistemde kayıtlı yaklaşık 60 bin idari birimden ilgili olan kamu kuruluşuna gönderilerek işleme alınır ve yine işleme alan kurum tarafından cevaplanır.
CİMER, dilekçe ve bilgi edinme haklarının kullanımının yanı sıra “katılımcı yönetim” anlayışı çerçevesinde kamu politikalarına yönelik her türlü görüş ve önerilerin de iletilebileceği bir platformdur.

CİMER’in kurulma amacı nedir?
CİMER, hükümet çalışmaları ve kamu yönetiminin eylem ve işlemleri hakkında vatandaşların görüş, öneri ve şikâyetlerini alarak oluşturulacak politikalara kaynak sağlamak için kurulmuştur.
CİMER ile ülke genelinden Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığına yapılacak başvuruların kabulü, gereğinin yapılması için süratle ilgili kamu kuruluşuna gönderilmesi, başvurulara en kısa sürede cevap verilmesi, gecikme hâlinde birimlerin uyarılması, bütün bu işlemlerin bir otomasyon sistemi içinde yürütülmesi, istatistiksel raporların alınması ve tüm sürecin merkezden denetlenebilmesi amaçlanmıştır.
Aynı zamanda CİMER, vatandaşlardan gelen geri bildirimlerin ölçülmesi ile birlikte halkla ilişkiler kavramının önemini tüm kamu teşkilatına yaymayı amaçlamaktadır.

CİMER ile hedeflenen nedir?
CİMER anayasal haklar arasında yer alan dilekçe ve bilgi edinme haklarının daha hızlı ve daha kolay kullanımını ve buna dayalı olarak nitelikli bir hizmet sunumunu oluşturmayı hedeflemektedir.
Yönetime katılım ilkesi bağlamında, idare tarafından sunulan kamu hizmetlerinin sunum kalitelerinin artırılması ve vatandaş ile devlet arasındaki iletişim kanallarının devamlı surette açık tutulması CİMER’in temel hedefleri arasındadır.

CİMER’in temel ilkeleri nelerdir?
CİMER, düşünceyi açıklama ve yayma hürriyeti ile katılımcı yönetim anlayışının yaygınlaştırılması amacıyla vatandaş odaklı, etkin, süratli, şeffaf bir şekilde ve doğru bilgilerle kamuoyunu aydınlatmayı esas kabul eder. Bu ilkeler doğrultusunda CİMER, yapılan başvurular ışığında uygulanan kamu politikalarının toplumdaki yansımalarını takip ederek politikalara katkı sunar.

CİMER’in başvuru sahiplerine sunduğu avantajlar nelerdir?
Katılımcı yönetim ilkesi bağlamında her türlü konuda CİMER’e başvuru yapılabilmesi ve vatandaşlarımızın talep, şikâyet ve önerilerini rahatça kamu kurumlarının üst makamlarına iletebilmesi, CİMER’in vatandaşlarımız için en büyük avantajıdır. Bu kapsamda CİMER’e yapılan başvuruların merkezden ve politika yapıcılara en yakın yerden değerlendirilmesi, CİMER’in en önemli özelliği olarak öne çıkmaktadır. Bunun dışındaki diğer avantajları şunlardır:
• cimer.gov.tr web adresi üzerinden yapılan başvurularda; Ad-soyad, T.C. Kimlik numarası, kimlik seri numarası ve cep telefonu doğrulaması yapılarak başvuru sahibinin kimlik ve iletişim bilgilerinin doğruluğu tespit edilmektedir.
• Mobil iletişim araçları dâhil olmak üzere ülkenin her yerinden hızlı ve kolay bir şekilde başvuru yapılabilmesine imkân tanınmaktadır.
• Başvuruyu yapan kişinin konum bilgilerini paylaşması durumunda belirttiği sorunlara hızlı müdahale edilebilme imkânı sunulmaktadır.
• Dosya ekleme özelliği sayesinde başvuru konusunu destekleyici bilgi ve belgeleri gönderme imkânı sağlanmaktadır.
• Başvurulabilecek yasal yollar hakkında bilgilendirme yapılarak idari danışma hizmeti sunulmaktadır.
• Başvurularının durumu hakkında her an sorgulama yapabilme imkânı sunulmaktadır.

CİMER’in toplum devlet ilişkisindeki işlevi nedir?
CİMER ile:
• Toplumun demokratik kültür seviyesinin gelişimine,
• Kamu personelinin daha özenli ve çözüm odaklı davranması gerektiği bilincinin oluşmasına,
• Kamu kurumlarının vatandaşa yönelik yaklaşımının değerlendirilebilmesi ve uygulamada standartlaşmanın sağlanmasına,
• Vatandaşın bürokrasiye yönelik olumsuz algısının iyileştirilmesine,
• Kamu personeli üzerinde idari ve hukuki denetimin yanı sıra kamuoyu denetiminin oluşmasına katkıda bulunulmaktadır.

CİMER’e Kimler başvuru yapabilir?
CİMER’e aşağıdaki şartları taşıyan HERKES başvuru yapabilir.
— Türkiye Cumhuriyeti Vatandaşları
• Ayırt etme gücüne sahip 12 yaşını doldurmuş kişiler,
• Yurt dışında yaşayan Türk vatandaşları,
• Mavi kartlılar/çifte vatandaşlık sahipleri,
• Ayırt etme gücüne sahip kısıtlılar
başvuru yapabilmektedir.
— Yabancılar (Karşılıklılık esası çerçevesinde)
Uluslararası sözleşmeler uyarınca karşılıklılık esası çerçevesinde yabancılar, Türkçe yazılması koşuluyla başvuru yapabilmektedir.
— Özel Hukuk Tüzel Kişileri
• Özel hukuk tüzel kişileri yetkili kişi aracılığıyla tüzel kişinin unvanı, adresi, yetkili kişinin imzası, varsa merkezi tüzel kişilik numarası ve yetki belgesi ile birlikte başvuru yapabilmektedir.
• Türkiye’de faaliyette bulunan yabancı tüzel kişilerin 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu hükümleri uyarınca kamu kurumlarından talep edecekleri bilgi veya belgelerin kendileriyle veya faaliyet alanlarıyla ilgili olması gerekmektedir.

CİMER’e Nasıl başvuru yapabilirim?
CİMER’e aşağıdaki adımları takip ederek başvuru yapabilirsiniz:
— İnternet ortamında başvuru:
www.cimer.gov.tr
• “Başvuru Yap” butonu tıklanarak T.C. Kimlik Numarası, ad-soyad, doğum tarihi, kimlik seri numarası ve cep telefonu bilgileri girildikten sonra başvuru sahibinin cep telefonuna gönderilen onay kodunun doğrulanması ile birlikte başvuru sahibi başvuru ekranına yönlendirilmektedir.
• Kimlik bilgileri kısmında başvuru sahibinin T.C. Kimlik Numarası, ad-soyad, adres ve cep telefonu bilgileri sistem tarafından otomatik olarak doldurulmaktadır. Bu kısımda ayrıca başvuru sahibi e-posta adres bilgilerini girmek zorunda olup eğitim durumunu ise isteğe bağlı olarak tercih etmektedir.
• Bununla birlikte başvuru sahibi yazışma adresi olarak farklı bir adres kullanabilir; ayrıca dilerse özellikle mahalli hizmetlerde ortaya çıkan sorunların yerinde tespit edilebilmesi amacıyla konum bilgilerini paylaşabilir.
• Daha sonra başvuru sahibi başvuru detay ekranına yönlendirilerek başvuru metnini oluşturur ve dilerse başvurusuna dosya ekleyebilir.
• Son aşamada başvuru sahibi, başvuru ön izleme alanına yönlendirilerek hem kimlik bilgilerinin hem de başvuru metninin doğruluğunu inceler ve yasal bilgilendirme yazısını okuyup onayladıktan sonra “Başvuruyu Tamamla” butonunu tıklayarak işlemini sonlandırır. Başvuru tamamlandıktan sonra kişiye başvurusunu takip edebileceği bir başvuru sayısı verilir ve e-posta adresine başvurusunun alındığı bilgisi gönderilir.
www.turkiye.gov.tr | e-devlet
• Başvuru sahibi e-devlet şifresi, mobil imza, elektronik imza, T.C. Kimlik Kartı veya internet bankacılığında kullandığı bilgi ve şifreler ile e-devlet sistemine giriş yaptıktan sonra arama bölümüne “CİMER” yazarak uygulamaya kısa yoldan erişim sağlayabilmektedir.
• Daha sonra karşısına çıkan yönlendirmeleri takip ederek dilerse daha önce yapmış olduğu başvuruların durumunu sorgulayabilmekte veya yeni bir başvuru için “www.cimer.gov.tr” adresine yönlendirilerek yukarıda belirtilen süreç kapsamında başvurusunu yapabilmektedir.
• Yabancı uyruklu kişiler mevzuatta belirtilen şartları taşıması hâlinde mektup ya da faks aracılığıyla başvuru yapabilmektedir.
Telefonla başvuru (ALO 150)
• Başvuru sahibi ALO 150 telefon hattını arayarak CİMER başvurusu yapabilmektedir.
• Başvuru sahibi ALO 150’yi aradığında bulunduğu ilin Valilik bünyesindeki CİMER personeli telefonunu cevaplamakta ve yönlendirici sorularla kişinin başvurusunu kayıt altına alarak ilgili kamu kurumuna doğrudan yönlendirebilmekte veya ön değerlendirme için başvuruyu Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığına aktarabilmektedir.
Mektup-Faks:
Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığına hitaben yazılacak mektup ve faks başvuruları, “www.iletisim.gov.tr” adresinde belirtilen yazışma adresine gönderilerek başvuru yapılabilmektedir.
Mektup ve faks başvurularında başvuru sahibinin adı, soyadı, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için T.C. Kimlik Numarası, (diğer ülke vatandaşları için pasaport numarası veya yabancı kimlik numarası) yerleşim yeri ve/veya iş adresi, iletişim bilgileri (telefon, e-posta) ve imzasının bulunması zorunludur.
Mektup ve faks başvurularında başvurular Türkçe, okunaklı ve anlaşılır bir şekilde yazılır.
Şahsen Müracaat:
• Başvuru sahipleri, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı, bölge müdürlükleri ve iletişim büroları, yurt dışı temsilcilikleri, bakanlık, valilik ve kaymakamlıklarda oluşturulan halkla ilişkiler bürolarına şahsen müracaat ederek başvuru yapabilmektedir.

CİMER’in kapsamında hangi kurumlar vardır?
• Cumhurbaşkanlığı Merkez Teşkilatı
• Cumhurbaşkanlığı Ofisleri, Kurullar ve Bağlı Başkanlıklar
• Bakanlıklar
• Valilikler
• Kaymakamlıklar
• Üniversiteler
• Bağlı, İlgili ve İlişkili Kurum ve Kuruluşlar
• Belediyeler (Büyükşehir, İl ve İlçe Belediyeleri)
• İl Özel İdareleri
CİMER kapsamında başvuru yapılabilen kurum ve kuruluşlardır.
10 CİMER’in kapsamı dışında olan kurumlar hangileridir?
• Türkiye Büyük Millet Meclisi
• Mahkemeler
• Sayıştay
• Cumhuriyet Başsavcılıkları
• Kamu Denetçiliği Kurumu
• Yüksek Seçim Kurulu
• Hâkimler ve Savcılar Kurulu
• Dernek ve Vakıflar
• Şirketler
• Muhtarlıklar
CİMER sistemi üzerinden başvuru yapılamayan kurum ve kuruluşlardır.
11 Hangi konulardaki başvurular işleme alınmaz?
5690 sayılı Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi Yönetmeliği gereğince;
a. Yasama ve yargı organlarının yasama veya yargı faaliyeti kapsamında olanlar,
b. Başvuru amacı ve konusu anlaşılır nitelikte olmayanlar,
c. Başvuru sahibi ile üçüncü şahıslar veya kurum ve kuruluşlar ile özel hukuk ilişkileri kapsamında talep, borç veya yükümlülük içerenler,
d. Başvuru esnasında başkasının kimlik ve iletişim bilgilerinin kullanıldığı veya başvurunun ayırt etme gücü bulunmayan kişilerce yapıldığı tespit edilenler,
e. Türk Ceza Kanunu ve diğer mevzuat hükümlerine göre yalnızca Cumhuriyet Başsavcılıkları ve diğer adli makamların görev ve yetki alanı dâhilinde değerlendirilmesi gereken suç ihbarı niteliğinde olanlar
f. Yalnızca tahmine veya zanna dayalı ifadeler içeren ve başvuru içeriğinde herhangi bir somut bilgi ya da belge bulunmayanlar,
g. Hakkın açıkça kötüye kullanılmasına sebep olabilecek şekilde, aynı başvuru sahibi tarafından sürekli ve benzer mahiyetteki başvurular,
h. Herhangi bir kamu kurum ve kuruluşunun görev alanına girmeyen başvurular,
i. Başvuru eklerinde, başvuru metinlerinin doğruluğunu kuvvetlendirecek delil veya ispat niteliğindeki görüntüler bulunmayan başvurular,
j. Kendi mevzuatında posta, faks, ıslak imzalı dilekçe gibi özel başvuru usulü öngörülen başvurular,
k. Başvurunun uygun yollarla (internet, telefon, posta, şahsen müracaat) yapılmadığı ve kişisel bilgilerin (isim, soyisim, T.C. Vatandaşlık Kimlik Numarası, yabancılar için pasaport/yabancı kimlik numarası, adres, iletişim bilgileri ve imza) belirtilmediği başvurular
işleme alınmaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir