Açık Deniz Yapılarının Dinamik Davranışlarının Deneysel ve Analitik Yöntemlerle Belirlenmesi

Açık Deniz Yapılarının Dinamik Davranışlarının Deneysel ve Analitik Yöntemlerle Belirlenmesi

Emre SARI / Temel TÜRKER / Alemdar BAYRAKTAR / Halil KARADENİZ
Karadeniz Teknik Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü

Özet: Bu çalışmada, açık deniz yapılarının dinamik karakteristikleri olarak adlandırılan doğal frekansları, mod şekilleri ve sönüm oranlarının analitik ve deneysel modal analiz yöntemleriyle belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, laboratuvar ortamında oluşturulan tek ayaklı ve üç ayaklı modellerin deneysel ölçümleri ve sonlu eleman yöntemiyle modal analizleri yapılarak dinamik karakteristikleri belirlenmiştir. Deneysel ölçümlerde modeller su etkisi olmaksızın ve su etkisine maruz bırakılarak çevresel titreşim testi yöntemiyle test edilmiştir. Deneysel ölçümler, her bir model için üç eksenli ivmeölçer kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapay titreşimler kullanılarak modeller titreştirilmiş ve modal davranışını yeterince temsil edecek süre boyunca ölçümler alınmıştır. Çalışmadan, laboratuvar ortamında oluşturulan modellerin deneysel ve analitik frekanslarının birbirinden farklı oldukları ve içi boş kesitlere sahip açık deniz platform modellerinin doğal frekanslarının su etkisi olması durumunda oldukça değiştiği gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Açık deniz platformları, Dinamik karakteristikler, Operasyonal modal analiz yöntemi, Sonlu elemanlar yöntemi, Su etkisi

Identification of Dynamic Behavior of Offshore Structures by Experimental and Analytical Methods
Abstract: In this study, it is aimed to identify the dynamic characteristics, such as natural frequencies, mode shapes and modal damping ratios, of offshore structures by experimental and analytical modal analysis methods. For this purpose, the dynamic characteristics of a monopod and three-pod type offshore models were determined by experimental measurements and finite element analysis method. In the experimental measurements, these models were tested with and without water effect by ambient vibration test. Three axial accelerometers were used for each model. These models were vibrated by artificial pulses and the measurement durations were selected to get enough data for modal identification. From this study, it is observed that the experimented and analytical natural frequencies are different for these laboratory models and the natural frequencies of hollow type offshore models are changed considerably depending on water effect.
Keywords: Offshore platforms, Dynamic characteristics, Operational modal analysis method, Finite element method, Water effect

Makalenin tamamına ©Yapı Dünyası Dergisi 2013 Sayı: 210-211 den ulaşabilirsiniz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir