Hamburg ve Fransız Tekerlek İzi Testlerine İlişkin Değerlendirme

Hamburg ve Fransız Tekerlek İzi Testlerine İlişkin Değerlendirme

Prof. Dr. Atakan AKSOY, KTÜ, Mühendislik Fakültesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü
Yrd. Doç. Dr. Erol İSKENDER, KTÜ, Of Teknoloji Fakültesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü
Dündar AYYILDIZ, İnşaat Yüksek Mühendisi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü Enstitüsü
İbrahim LİMAN, İnşaat Mühendisi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü Enstitüsü

Özet: Ülkemizde, karayolu aşınma tabakalarında oluşan tekerlek izi problemi, önemli kaplama bozucu mekanizmalarındandır. Tekerlek izi problemi; asfalt kaplamaların maruz kaldığı gerilme tekrarlarının artması, trafik kompozisyonun gelişmesi ve rafineri teknolojisinin ilerlemesi ile birlikte daha dramatik bir konu haline gelmektedir. Karayolları Genel Müdürlüğü, tekerlek izi oluşum potansiyelini kontrol altına almak amacıyla SMA (taş mastik asfalt) aşınma tabakası inşasını öne çıkarmıştır. Tekerlek izi probleminin değerlendirilmesinde, yaygınca kullanılan iki yöntem; Fransız (LCPC) ve Hamburg tekerlek izi testleridir. Bu araştırmada; Amerika Federal Karayolu İdaresi’nin Kaplamalar başlığındaki, LCPC tekerlek izi ve Hamburg tekerlek izi yöntemlerinin tercümeleri yapılarak, temel unsurlar ve deneysel değerlendirme üzerinde durulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Asfalt kaplamalar, LCPC tekerlek izi testi, Hamburg tekerlek izi testi

Evaluation of Hamburg and French Wheel Tracking Tests
Abstract: In our country, rutting problem occurring on surface pavements of highway is one of the important pavement distress mechanisms. Rutting problem; is becoming a more dramatic issue with the increase in stress repetition, the development of traffic composition and the progress of refinery technology. General Directorate of Highways put forward the construction of SMA (stone mastic asphalt) surface layer in order to control the potential of permanent deformation. In the evaluation of this problem, two commonly used methods are French rutting tester (LCPC) and Hamburg wheel tracking test device. In this study; the translations of the LCPC and Hamburg wheel tracking methods given by the US Federal Highway Administration in the pavements section have been made and focused on the basic elements and experimental evaluation.
Keywords: Asphalt pavements, LCPC wheel tracking test, Hamburg wheel tracking test

Makalenin tamamına Yapı Dünyası Dergisi 2017 Sayı: 254-255 den ulaşabilirsiniz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir