Geri Dönüştürülmüş Asfalt Kaplamalarda Dört Nokta Eğilme Yorulma Testi Faz Açısı Değerlerinin Değişimi

Geri Dönüştürülmüş Asfalt Kaplamalarda Dört Nokta Eğilme Yorulma Testi Faz Açısı Değerlerinin Değişimi

Burak KORZAY, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İSFALT A.Ş., Genel Müdürü
Prof. Dr. Atakan AKSOY, Karadeniz Teknik Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü

Özet: Bu araştırmada; %50 oranında kazınmış asfalt (RAP) katılmış modifiye asfalt karışımlarda, oluşturulan katkı seçeneğinde, çok sayıda özdeş silindirik kiriş numunesi üzerinde dört nokta eğilme yorulma testinden elde edilen faz açısı değişimleri irdelenmektedir. %50 RAP katkılı asfalt karışımlarının modifikasyonunda SBS, diatomit (D) ve sönmüş kireç (HL) kullanılmıştır. D ve HL yaygın kullanım oranlarına göre düşük oranda kullanıldı. Dört nokta eğilme yorulma testi ile çok sayıdaki özdeş örnekte faz açısı değişimi irdelenmektedir. On adet özdeş kiriş örnekte yapılan yorulma deneyinden elde edilen faz açıları çeşitli yükleme sayılarında verilmektedir. Deneylerde %50 rijitlik azalması oluşuncaya kadar oluşan yükleme sayılarına göre faz açısı değişimleri irdelenmektedir. %50 RAP katkısı ile üretilen özdeş briketlerde, dört nokta eğilme testinden elde edilen faz açıları değerleri literatürde belirtilen değerlerle uyumlu görülmekle birlikte, yorulma ömrünün değerlendirilmesinde belirtilen yaklaşımlar ışığında bir değerlendirme ölçütü olarak görülmemiştir. Bunun nedeni olarak da faz açısı değerlendirmesinin doğru olmadığı değil, belirtilen katkı formülasyonunda %50 RAP ve original karışım arasındaki difüzyonun yeterince oluşmadığı gerekçe olarak görülmektedir. Gençleştirici katkı kullanılması ile difüzyon mekanizmasının oluşacağı ve değerlendirme kriterinin bu noktada yorumlayıcı olarak kullanılabileceği öngörülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Asfalt Karışımlar, Geri Dönüştürülmüş Asfalt Kaplama, Faz Açısı, Dört Nokta Yorulma Testi

Change Of Phase Angle Values Of The Four Point Bending Fatigue Test On Recycled Asphalt Mixtures
Abstract: In this study; The phase angle changes obtained from the four-point bending fatigue test on many identical cylindrical beam samples are examined in the additive option created in modified asphalt mixtures with 50% recycled asphalt (RAP). SBS, diatomite (D) and hydrated lime (HL) were used in the modification of 50% RAP added asphalt mixtures. D and HL were used at low ratios compared to common usage rates. The phase angle change in a large number of identical samples is examined with the four-point bending fatigue test. The phase angles obtained from the fatigue test on ten identical beam samples are given at various loading numbers. In the experiments, phase angle changes are examined according to the loading numbers that occur until the 50% stiffness reduction occurs. Although the phase angle values obtained from the four-point bending test in identical briquettes produced with 50% RAP additive are consistent with the values stated in the literature, they were not considered as an evaluation criterion in the light of the approaches mentioned in the evaluation of fatigue life. The reason for this is not that the phase angle evaluation is not correct, but that the diffusion between 50% RAP and the original mixture in the specified additive formulation is not sufficiently formed. It is foreseen that diffusion mechanism will be formed with the use of rejuvenating additives and the evaluation criterion can be used as an interpreter at this point.
Keywords: Asphalt Mixes, Recycled Asphalt Pavement, Phase Angle, Four Point Fatigue Test

Makalenin tamamına ©Yapı Dünyası Dergisi 2023 Sayı: 2023-1 den ulaşabilirsiniz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir